Je winkelwagentje is leeg

Ontdek onze producten hier!

Ontdek en Leer

"Zo jullie aan het werk, dan kan ik ook wat doen..."

In een klaslokaal zijn niet alleen de leerlingen actief; ook de leerkracht speelt een cruciale rol. Als leerkracht ben je meer dan alleen een instructeur die voor de klas staat. Je bent een deel van de dynamiek, een deelnemer aan het leerproces en een gids die helpt bij het navigeren door de leerstof en het klasleven. 

Beweegtussendoortjes: samen bewegen voor betere dynamiek.

Beweegtussendoortjes zijn korte, energieke pauzes die gedurende de dag worden ingepland. Deze korte onderbrekingen bieden een kans om te bewegen, de geest te verfrissen en de klassen dynamiek te verbeteren. Als leerkracht kun je actief meedoen aan deze beweegmomenten, wat verschillende voordelen biedt.

Voordelen van beweegtussendoortjes voor de leerkracht:

  • Energieherstel: Net als je leerlingen heb je af en toe een pauze nodig om je energie aan te vullen. Door samen te bewegen, blijf je zelf ook alert en gefocust.
  • Betere relatie: Actief deelnemen aan beweegtussendoortjes laat zien dat je onderdeel bent van de klas, wat kan bijdragen aan een betere relatie met je leerlingen.
  • Stressvermindering: Bewegen helpt bij het verminderen van stress. Dit is niet alleen goed voor de leerlingen, maar ook voor jou als leerkracht.

Voorbeelden van Beweegtussendoortjes:

  • Dans sessies: Zet een vrolijk liedje op en dans samen met de leerlingen. Of zet op youtube `Just dance` op en doe de dansen samen na.
  • Stretching: Doe samen met de klas eenvoudige rek en strek oefeningen om de spieren los te maken.
  • Korte spelletjes: Organiseer een snelle estafette of een ander beweeg spel.

Visuele meditatie: Samen ontspannen en focus vinden

Visuele meditatie is een krachtige techniek die kan helpen bij het kalmeren van de geest en het verbeteren van de focus. Deze methode gebruikt visuele beelden om leerlingen te begeleiden naar een staat van ontspanning en concentratie. Vaak krijgen we de vraag of deze meditaties ook in gesproken vorm beschikbaar zijn. Ons antwoord is altijd nee, natuurlijk niet. Jij als leerkracht bent namelijk ook onderdeel van de klas.

Voordelen van visuele meditatie voor leerkrachten:

  • Rust en herstel: Samen met je leerlingen mediteren biedt jou ook een moment van rust en herstel. Dit kan je helpen om stress te verminderen en je energie te hervinden.
  • Verbeterde focus: Door samen te mediteren, kun je ook zelf beter gefocust blijven gedurende de dag.
  • Positieve klasdynamiek: Als je samen met de klas mediteert, creëer je een gevoel van gemeenschap en gezamenlijkheid. Dit kan de klasdynamiek positief beïnvloeden.

Hoe je visuele meditatie kunt leiden:

  • Rustige omgeving: Zorg voor een stille en comfortabele omgeving waar iedereen zich kan concentreren.
  • Leidende stem: Gebruik je eigen stem om de leerlingen door de meditatie te leiden. Dit versterkt je rol als gids en verbindt je nog meer met de klas.
  • Visualisaties: Beschrijf kalmerende beelden, zoals een wandeling door een rustige bos of het zien van zachte golven op een strand.

Jij bent ook onderdeel van de klas

Het belangrijkste om te onthouden is dat je als leerkracht een integraal onderdeel bent van de klas. Je deelname aan beweegtussendoortjes en visuele meditatie laat zien dat je samen met je leerlingen leert en groeit. Dit versterkt niet alleen je relatie met de leerlingen, maar bevordert ook een positieve en ondersteunende leeromgeving.

Tips voor Leerkrachten:

  • Wees actief: Neem actief deel aan beweegtussendoortjes en meditatiesessies.
  • Creëer samen: Werk samen met je leerlingen om nieuwe beweegactiviteiten en meditatie oefeningen te bedenken.
  • Blijf betrokken: Toon interesse in hoe deze activiteiten de leerlingen beïnvloeden en pas ze aan op basis van hun feedback.

Door actief onderdeel te zijn van de klas, kun je niet alleen je leerlingen beter begeleiden, maar ook jezelf ondersteunen in je rol als leerkracht. Samen bewegen en mediteren helpt om een harmonieuze en energieke leeromgeving te creëren waarin iedereen kan floreren. Dus de volgende keer dat je zegt: "Zo jullie aan het werk, dan kan ik ook wat doen...", weet dan dat jij, door mee te doen, net zoveel profiteert als je leerlingen. 

 

Terug naar overzicht
Top