In de hedendaagse onderwijswereld is bewegend leren een populaire methode geworden. Het idee is simpel: door fysieke activiteit te integreren in het leerproces, kunnen kinderen beter betrokken blijven en hun cognitieve vaardigheden verbeteren. Hoewel bewegend leren zeker voordelen biedt, is het belangrijk om te beseffen dat alleen bewegend leren niet voldoende is voor een holistische ontwikkeling van kinderen. Hier zijn enkele redenen waarom bewegend leren alleen niet werkt en wat de aanvulling zou moeten zijn.
Bewegend leren richt zich voornamelijk op de integratie van fysieke activiteit en cognitieve taken, zoals het springen bij het leren van wiskunde of wandelen terwijl kinderen leren. Hoewel dit helpt om de aandacht en betrokkenheid van kinderen te verhogen, is het slechts één manier om te leren. Kinderen hebben een variatie aan leerstrategieën nodig om verschillende aspecten van hun cognitieve en emotionele vaardigheden te ontwikkelen????.
Naast beweging is ook rust essentieel voor de leerprestaties. Kinderen die constant in beweging zijn, kunnen overprikkeld raken of continue bezig zijn met reguleren, wat kan leiden tot vermoeidheid en verminderde concentratie. Rustige activiteiten zoals visualisatie en meditatie kunnen helpen om de geest te kalmeren en te resetten????. Maar ook bewegen op een licht intensieve manier kan zorgen voor ontspanning. Deze technieken bevorderen niet alleen ontspanning, maar helpen kinderen ook om beter met stress om te gaan en hun emotionele staat van zijn te behouden.
Beweegtussendoortjes, kortdurende fysieke activiteiten die niet direct gekoppeld zijn aan de leerstof, spelen een cruciale rol in het verbeteren van de groepsdynamiek en sociale interactie tussen leerlingen. Deze pauzes helpen bij het verminderen van stress, bevorderen de concentratie, en versterken de samenwerking en communicatie binnen de groep??. Zonder deze momenten van sociale interactie kan het moeilijker zijn voor kinderen om effectieve communicatieve en sociale vaardigheden te ontwikkelen.
Kinderen hebben verschillende sensorische behoeften en kunnen zowel onder- als overprikkeld zijn. Bewegen kan helpen om sommige van deze prikkels te reguleren, maar het is niet altijd voldoende. Sensorische activiteiten en oefeningen die gericht zijn op proprioceptieve en vestibulaire prikkels zijn noodzakelijk om kinderen te helpen hun sensorische informatie op een effectieve manier te verwerken????.
Creatieve activiteiten zoals verhalen vertellen, visualisatie, en kunst zijn ook essentieel voor de ontwikkeling van kinderen. Deze activiteiten helpen bij het stimuleren van de verbeelding, het bevorderen van emotionele expressie, en het ontwikkelen van probleemoplossende vaardigheden. Het is belangrijk dat kinderen de kans krijgen om zich te verliezen in hun eigen gedachten en ideeën, zonder altijd fysiek actief te moeten zijn????.
Hoewel bewegend leren een waardevolle en effectieve methode kan zijn om kinderen te betrekken bij het leerproces, moet het deel uitmaken van een breder scala aan leerstrategieën en activiteiten. Een benadering die fysieke activiteit combineert met rust, sociale interactie, sensorische ondersteuning, en creatieve activiteiten zorgt voor een meer holistische ontwikkeling van kinderen. Door deze verschillende elementen te integreren, kunnen we een leeromgeving creëren die niet alleen fysiek, maar ook mentaal en emotioneel stimulerend is.