Je winkelwagentje is leeg

Ontdek onze producten hier!

Ontdek en Leer

Het begrijpen en ondersteunen van verschillende typen prikkelverwerking in de klas.

Winnie Dunn, expert op het gebied van sensorische informatieverwerking, onderscheidt vier verschillende typen prikkelverwerking. In deze blog gaan we dieper in op deze typen en hoe je als leerkracht kunt inspelen op de behoeften van elk kind, zodat ze optimaal kunnen leren in de klas.

De toeschouwer:

Kinderen die tot het type 'toeschouwer' behoren, ervaren prikkels minder intens. Ze zijn vaak rustig en dromerig en lijken soms afwezig te zijn. Als leerkracht kun je deze kinderen ondersteunen door rustige en gestructureerde leeromgevingen te creëren. Geef ze voldoende tijd om informatie te verwerken en biedt visuele ondersteuning aan, zoals overzichtelijke schema's en visuele instructies.

 

De zoeker:

Kinderen die tot het type 'zoeker' behoren, gaan juist actief op zoek naar prikkels om onderprikkeling te voorkomen. Ze kunnen hyperactief overkomen en kunnen soms anderen afleiden. Als leerkracht is het belangrijk om deze kinderen mogelijkheden te bieden om hun behoefte aan sensorische input op een positieve manier te vervullen. Denk aan tactiele materialen, bewegingsmomenten en sensorische activiteiten om hun zoektocht naar prikkels vorm te geven.

 

De sensor:

Kinderen die tot het type 'sensor' behoren, nemen prikkels zeer sterk waar en hebben moeite om zich hiervoor af te sluiten. Alsof alle ramen in een huis open staan. Ze kunnen gevoelig zijn voor geluiden, lichten en andere sensorische input. Als leerkracht kun je deze kinderen ondersteunen door een kalme en rustige leeromgeving te creëren. Verminder afleidingen, gebruik geluiddempende materialen en bied mogelijkheden voor sensorische regulatie, zoals kauwmaterialen of zitkussens.

 

De vermijder:

Kinderen die tot het type 'vermijder' behoren, zijn ook gevoelig voor prikkels, maar proberen deze actief te vermijden omdat ze als onprettig worden ervaren. Als leerkracht kun je deze kinderen ondersteunen door hen keuzes en controle te bieden over hun omgeving. Creëer mogelijkheden voor terugtrekken en geef ze de ruimte om prikkels te vermijden wanneer dat nodig is.

 

Door het begrijpen van de verschillende typen prikkelverwerking en het aanpassen van je klasomgeving en onderwijsaanpak, kun je als basisschoolleraar een positieve impact hebben op het leren en welzijn van je leerlingen. Door rekening te houden met individuele behoeften en het bieden van ondersteuning op maat, help je kinderen om hun sensorische prikkels op een gezonde en effectieve manier te verwerken. Een inclusieve en sensorisch vriendelijke klasomgeving bevordert de focus, concentratie en het algehele welzijn van alle leerlingen. Moefpaden helpen voor alle gedragstypen op een andere manier. Plus, alle gedragstypen komen in minder of meer mate voor bij iedereen. Dit is moment en omgeving afhankelijk. 

 

Terug naar overzicht
Top