Op een doodgewone maandagmorgen, net voor de toets begint, doe jij iets totaal onverwachts. Je nodigt al de kinderen uit voor een 'geheime missie'. Met een twinkeling in je ogen leidt je de klas door een prachtige visualisatie meditatie, gevolgd door een moment van complete stilte en diepe ademhaling. De kinderen, eerst verrast en daarna volledig opgegaan in het moment, ervaren een mix van plezier en rust.
Wij horen je denken, maar dit is niet zoals ik een energizer ken of toepas. Een energizer in het onderwijs is een korte, dynamische activiteit die als doel heeft de energie en aandacht van leerlingen te verhogen. Deze activiteiten variëren van fysieke bewegingen tot cognitieve spelletjes en zijn ontworpen om leerlingen te helpen hun focus te behouden tijdens of tussen lessen door. Energizers kunnen variëren van enkele minuten tot ongeveer een half uur en zijn aanpasbaar aan de leeftijd en behoeften van de leerlingen. Ze spelen een cruciale rol in het bevorderen van een actieve leeromgeving door het stimuleren van zowel het lichaam als de geest. Bij beweegtussendoortjes, energizers en/of micropauzes gaat het met name om even bezig zijn met ontspanning en iets anders dan de lesstof. Dit is belangrijk om weer ruimte te krijgen in het brein.
In de wereld waar het klaslokaal zowel een plek van leren als van persoonlijke groei is, bieden energizers een unieke balans tussen activiteit en ontspanning. Deze korte beweegmomenten zijn ontworpen om leerlingen nieuwe energie te geven, hun aandacht te herwinnen en ze fysiek te activeren. De kracht van energizers reikt verder dan alleen het opwekken van energie; ze bieden ook een kans om rust en ontspanning te vinden en zo te reguleren.
Wij vinden dat deze dubbele behoefte ook aandacht verdient en hebben energizers ontwikkeld die niet alleen het lichaam activeren maar ook de geest tot rust brengen. Door zowel beweging als ontspanningsoefeningen aan te bieden, streven wij naar een holistische benadering van welzijn in het onderwijs. Dit zorgt voor een omgeving waarin leerlingen niet alleen fysiek, maar ook mentaal worden voorbereid op de uitdagingen van het leren.
Hoe integreer jij ontspanning in je klas?