Visuele prikkels spelen een belangrijke rol in ons dagelijks leven en hebben een enorme invloed op hoe we leren en de wereld om ons heen begrijpen. Of het nu gaat om het lezen van een boek, het bekijken van een educatieve video of het herkennen van gezichtsuitdrukkingen, onze visus helpt ons bij het opnemen en verwerken van informatie. Maar wat is de meerwaarde van visuele prikkels in het leerproces?
Kijken en zien: Wat is het verschil?
De termen "kijken" en "zien" worden vaak door elkaar gebruikt, maar ze hebben verschillende betekenissen en implicaties, vooral als we het hebben over het leerproces en de rol van visuele prikkels. Om de kracht van visuele prikkels in leren volledig te begrijpen, is het belangrijk om het verschil tussen deze twee begrippen te kennen.
"Kijken" is een bewuste en actieve handeling waarbij we onze ogen richten op een object of scène. We hebben een bepaalde focus op een bepaald onderwerp. Wanneer we kijken, zijn we ons bewust van onze omgeving en proberen we specifieke details of informatie op te merken. Kijken vereist focus en aandacht. Het is een proces dat gecontroleerd wordt door onze hersenen en dat vaak gepaard gaat met een doel, zoals het lezen van een tekst, het bekijken van een schilderij of het observeren van een demonstratie in de klas.
Voorbeelden van Kijken:
"Zien" daarentegen is een passieve en automatische handeling. Het is het vermogen van onze ogen om licht en beelden op te vangen en deze informatie door te sturen naar de hersenen zonder dat er een bewuste inspanning nodig is. Zien gebeurt constant en onbewust. Het is de basis van onze visuele waarneming en helpt ons om te navigeren en te reageren op onze omgeving.
Voorbeelden van zien:
Het onderscheid tussen kijken en zien is essentieel voor het begrijpen van hoe visuele prikkels bijdragen aan het leerproces. Kijken vereist actieve betrokkenheid en aandacht, terwijl zien een passieve waarneming is die continu plaatsvindt. Beide zijn noodzakelijk voor een volledig begrip en effectieve prikkelverwerking. Door bewust aandacht te besteden aan zowel kijken als zien, kunnen we een rijkere en effectievere leerervaring creëren voor alle leerlingen. Oefeningen om te focussen en met aandacht te kijken werken daarnaast ook om de geest wat mee rust te brengen.