Jullie kennen allemaal wel iemand die op Lucas lijkt. Lucas, een jongen met bruisende energie die moeite heeft om stil te zitten en zich te concentreren op de lessen. Het is voor Lucas een uitdaging zijn energie in goede banen te leiden, wat vaak leidt tot onrust tijdens de lesuren. Op een dag introduceert zijn juf Moefpad in de klas. Lucas krijgt de rol van een tijger. Terwijl hij leert sluipen en springen als een tijger, begint Lucas niet alleen fysiek zijn energie kwijt te raken, maar leert hij ook hoe hij, net als de tijger, zijn impulsen kan beheersen en op het juiste moment kan inzetten. Dit helpt hem om meer gefocust en betrokken te raken bij de activiteiten in de klas.
Binnen Moefpad is er een manier waarop kinderen worden aangemoedigd hun lichamelijke en emotionele zelfregulatie te ontwikkelen: door middel van dieren bewegingen. Deze speelse, educatieve methode helpt kinderen om op een natuurlijke en vrolijke manier te leren over zelfbeheersing en zelfbewustzijn. Dieren zijn meesters in beweging. In een maatschappij waar zitten het nieuwe roken word genoemd is het bestuderen en doen van dierbewegingen een heel mooie manier om in beweging te komen.
Dieren bewegingen in de klas zijn niet alleen een middel om energie kwijt te raken; ze helpen ook om beter te kunnen leren en gedrag te beïnvloeden. Bijvoorbeeld, door het nadoen van een kikkersprong of een sluipende tijger, ervaren kinderen fysiek wat een activerende of vertragende activiteit doet. Deze activiteiten helpen kinderen om het verschil tussen rust en actie te begrijpen en hoe ze zelf kunnen overschakelen van het ene naar het andere.
Zelfregulatie door imitatie
Kinderen leren door te imiteren, en wat is er leuker dan het nabootsen van dieren? Moefpad gebruikt deze natuurlijke neiging door routines aan te bieden waarbij kinderen de bewegingen van dieren imiteren. Dit leert hen niet alleen over dieren en hun gedragingen, maar ook over hoe ze hun eigen lichaam kunnen reguleren en beheersen.
Verhoogde focus en aandacht
Tijdens een Moefpad activiteit met bewegingen worden kinderen aangemoedigd om hun aandacht te richten op het nabootsen van de specifieke bewegingen en geluiden van dieren. Deze focus op detail bevordert een langere aandachtsboog en helpt bij het managen van impulsiviteit, wat cruciaal is voor effectieve zelfregulatie.
Emotionele connectie en empathie
Door dieren na te doen kunnen kinderen ook empathie ontwikkelen. Ze leren zich in te leven in hoe het dier zich zou kunnen voelen in verschillende situaties. Dit helpt hen om te reflecteren op hun eigen gevoelens en hoe ze op een passende manier kunnen reageren. Perspectief leren nemen in een ander is een activiteit die voor ieder mens helpend kan zijn in het leven.
Fysieke voordelen
Naast de mentale en emotionele voordelen, bieden dieren bewegingen ook fysieke voordelen. Kinderen ontwikkelen hun motorische vaardigheden, balans en flexibiliteit. Deze fysieke oefeningen zijn essentieel voor de gezondheid en dragen bij aan een betere zelfregulatie doordat kinderen leren hun energieniveaus te beheren.
Praktische toepassing in de klas
Het implementeren van Moefpad dieren bewegingen in de klas kan eenvoudig en zonder veel voorbereiding. Leraren kunnen kiezen uit verschillende dieren en bijbehorende bewegingen die passen bij het energieniveau en de interesse van de kinderen. Het kan gaan om een rustige activiteit zoals ‘de sluipende tijger’, of meer energieke bewegingen zoals ‘de springende aap’.
Moefpad's benadering van dieren bewegingen als een middel voor zelfregulatie is een verrijking voor iedere lesdag. Het biedt kinderen de gereedschappen om hun emoties en reacties beter te beheersen in zowel een schoolomgeving als daarbuiten. Moefpad laat zien dat leren niet alleen beperkt blijft tot boeken en traditionele methoden, maar ook kan groeien door beweging en spel.