Je winkelwagentje is leeg

Ontdek onze producten hier!

Ontdek en Leer

Chaos in de klas? Sensorische verwerking kan de sleutel zijn

Stel je voor: een volle klas met kinderen die allemaal op verschillende manieren reageren op dezelfde activiteit. Anna raakt snel geïrriteerd door het geluid van schrapende stoelen, terwijl Sam juist zijn rust vindt in datzelfde rumoer. Hoe kun je als docent omgaan met deze verschillende sensorische behoeften?

Winnie Dunn, een pionier op het gebied van prikkelverwerking, heeft ons geholpen te begrijpen hoe kinderen prikkels verwerken en waarom sommigen anders reageren dan anderen. Sensorische verwerking kan een enorme impact hebben op klassenmanagement en het creëren van een optimale leeromgeving.

???????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????? ????????????????????????????????????????????????????????????????????
Elke mens, en dus ook leerlingen, verwerkt prikkels op een unieke manier. Sommigen hebben een hoge drempel voor prikkels en zoeken actief naar stimulatie, terwijl anderen een lage drempel hebben en snel overprikkeld raken. Dit verschil kan leiden tot uitdagingen in de klas, zoals onrustig gedrag of teruggetrokkenheid.

Door inzicht te krijgen in de verschillende profielen van je leerlingen, kun je je klassenmanagement aanpassen om beter aan behoeften te voldoen. Dit betekent dat je variatie moet bieden in activiteiten en leeromgevingen, zodat alle kinderen zich op hun gemak voelen en optimaal kunnen leren.

???????????????????????????????????????? ???????????????? ???????????????? ????????????????????????????????
???? Observeer en herken prikkel behoeften: Let op de signalen die kinderen geven over hun prikkelverwerking.
???? Bied variatie: Zorg voor een afwisseling van rustige en actieve momenten in de klas.
???? Gebruik hulpmiddelen: Denk aan flexibele zitplaatsen, koptelefoons of sensorische hulpmiddelen zoals stressballen. In sommige gevallen zijn de leerpleinen dus wél echt ideaal!
???? Communiceer duidelijk: Geef duidelijke instructies en verwachtingen, vooral voor kinderen die moeite hebben met veranderingen.

Als we begrijpen hoe sensorische verwerking werkt, kunnen we een klas creëren waarin alle kinderen zich gezien en begrepen voelen.

Hoe pas jij je klassenmanagement aan op basis van de sensorische behoeften van je leerlingen?

Deel je ervaringen met ons in de comments! 

#Onderwijs #SensorischeInformatieverwerking #WinnieDunn #Prikkelverwerking #Klassenmanagement #InclusiefOnderwijs #Basisonderwijs #Kindontwikkeling #Leren #Leerstrategieën

Terug naar overzicht
Top