In het onderwijs is het belangrijk om aandacht te besteden aan de verschillende behoeften van leerlingen, waaronder hun prikkelverwerking. Beweegtussendoortjes, korte pauzes met fysieke activiteit, kunnen een effectieve manier zijn om leerlingen te helpen met hun regulatie. In deze blog verkennen we hoe beweegtussendoortjes de prikkelverwerking kunnen ondersteunen en waarom dit belangrijk is.
Prikkelverwerking verwijst naar de manier waarop het zenuwstelsel zintuiglijke informatie ontvangt, organiseert en gebruikt. Dit proces helpt ons om betekenis te geven aan de wereld om ons heen en om gepaste reacties te geven. Bij mensen met prikkelverwerking bijzonderheden of moeilijkheden kan dit proces verstoord zijn, wat kan leiden tot over- of ondergevoeligheid voor zintuiglijke prikkels.
Voorbeelden van bijzonderheden in de prikkelverwerking:
Beweegtussendoortjes kunnen helpen bij het reguleren van overprikkeling door kinderen de kans te geven om opgebouwde spanning en stress los te laten. Dempende prikkels kunnen helpen voor een reset van het zenuwstelsel. Bij moefpad zijn dit veelal korte beweegoefeningen waardoor kinderen beter in staat zijn om weer mee te kunnen doen.
Voorbeelden:
Kinderen die onderprikkeld zijn, hebben extra zintuigelijke input nodig om de waakzaamheid te verhogen en gefocust te kunnen zijn. Beweegtussendoortjes kunnen voorzien in deze behoefte door intensieve fysieke activiteiten te bieden die het lichaam stimuleren en de hersenen activeren.
Voorbeelden:
Beweegtussendoortjes kunnen ook helpen bij het verbeteren van de coördinatie en motorische vaardigheden door gerichte activiteiten die de hand-oog coördinatie, balans en motorische planning bevorderen.
Voorbeelden:
Zorg ervoor dat de omgeving waarin de beweegtussendoortjes plaatsvinden, geschikt is voor sensorische activiteiten. Dit kan betekenen dat je een rustige, goed verlichte ruimte gebruikt met voldoende ruimte voor beweging.
Gebruik een verscheidenheid aan activiteiten om aan de verschillende sensorische behoeften van je leerlingen te voldoen. Varieer tussen rustige en intensieve activiteiten om zowel over- als onderprikkelde kinderen te ondersteunen.
Houd rekening met de individuele behoeften en voorkeuren van je leerlingen. Sommige kinderen hebben baat bij intensieve beweging, terwijl anderen meer gebaat zijn bij rustige oefeningen. Luister naar hun feedback en kijk goed naar wat je ziet. En pas de activiteiten aan indien nodig.
Maak beweegtussendoortjes een vast onderdeel van de dagelijkse routine. Regelmatige korte beweeg pauzes kunnen helpen om een patroon van zintuigelijke regulatie te creëren. Hierbij geldt; rode wangen creëren.