Je winkelwagentje is leeg

Ontdek onze producten hier!

Ontdek en Leer

Beweegtussendoortjes en prikkelverwerking: Wat je moet weten

In het onderwijs is het belangrijk om aandacht te besteden aan de verschillende behoeften van leerlingen, waaronder hun prikkelverwerking. Beweegtussendoortjes, korte pauzes met fysieke activiteit, kunnen een effectieve manier zijn om leerlingen te helpen met hun regulatie. In deze blog verkennen we hoe beweegtussendoortjes de prikkelverwerking kunnen ondersteunen en waarom dit belangrijk is.

Wat is Prikkelverwerking?

Prikkelverwerking verwijst naar de manier waarop het zenuwstelsel zintuiglijke informatie ontvangt, organiseert en gebruikt. Dit proces helpt ons om betekenis te geven aan de wereld om ons heen en om gepaste reacties te geven. Bij mensen met prikkelverwerking bijzonderheden of moeilijkheden kan dit proces verstoord zijn, wat kan leiden tot over- of ondergevoeligheid voor zintuiglijke prikkels.

Voorbeelden van bijzonderheden in de prikkelverwerking:

  • Overprikkeling: Mensen die zeer gevoelig zijn voor licht, geluid, aanraking of andere zintuiglijke input waardoor er een verhoogde waakzaamheid komt in het zenuwstelsel.
    Labels in shirts die niet lekker zitten. Aanraking niet kunnen verdragen. 
  • Onderprikkeling: Mensen die te weinig zintuigelijke input tot zich nemen waardoor er een verlaagde waakzaamheid komt in het zenuwstelsel. 
    Afdwalen met gedachten er niet bij zijn. Onhandig zijn in het handelen.

Hoe beweegtussendoortjes prikkelverwerking Ondersteunen

  1. Reguleren van overprikkeling

Beweegtussendoortjes kunnen helpen bij het reguleren van overprikkeling door kinderen de kans te geven om opgebouwde spanning en stress los te laten. Dempende prikkels kunnen helpen voor een reset van het zenuwstelsel. Bij moefpad zijn dit veelal korte beweegoefeningen waardoor kinderen beter in staat zijn om weer mee te kunnen doen.

Voorbeelden:

  • Rustige stretch-oefeningen: Kunnen helpen om spanning in het lichaam te verminderen en waar te nemen. 
  • Diepe ademhalingsoefeningen: Kalmeren het zenuwstelsel en verminderen zintuigelijke overbelasting.
  1. Stimuleren bij onderprikkeling

Kinderen die onderprikkeld zijn, hebben extra zintuigelijke input nodig om de waakzaamheid te verhogen en gefocust te kunnen zijn. Beweegtussendoortjes kunnen voorzien in deze behoefte door intensieve fysieke activiteiten te bieden die het lichaam stimuleren en de hersenen activeren.

Voorbeelden:

  • Springen op de plaats: Geeft proprioceptieve input.
  • Parcourtjes met hindernissen: Combineren verschillende sensorische prikkels en stimuleren de motorische coördinatie.
  1. Verbeteren van coördinatie en motorische vaardigheden

Beweegtussendoortjes kunnen ook helpen bij het verbeteren van de coördinatie en motorische vaardigheden door gerichte activiteiten die de hand-oog coördinatie, balans en motorische planning bevorderen.

Voorbeelden:

  • Balansoefeningen: Helpen bij het ontwikkelen van een beter evenwichtsgevoel.
  • Hand-oog coördinatie spellen: Zoals het gooien en vangen van een bal, verbeteren de coördinatie tussen de ogen en de handen.

Praktische tips voor beweegtussendoortjes

  1. Creëer een sensorische vriendelijke omgeving

Zorg ervoor dat de omgeving waarin de beweegtussendoortjes plaatsvinden, geschikt is voor sensorische activiteiten. Dit kan betekenen dat je een rustige, goed verlichte ruimte gebruikt met voldoende ruimte voor beweging.

  1. Gebruik diverse activiteiten

Gebruik een verscheidenheid aan activiteiten om aan de verschillende sensorische behoeften van je leerlingen te voldoen. Varieer tussen rustige en intensieve activiteiten om zowel over- als onderprikkelde kinderen te ondersteunen.

  1. Wees flexibel en luister naar de leerlingen

Houd rekening met de individuele behoeften en voorkeuren van je leerlingen. Sommige kinderen hebben baat bij intensieve beweging, terwijl anderen meer gebaat zijn bij rustige oefeningen. Luister naar hun feedback en kijk goed naar wat je ziet. En pas de activiteiten aan indien nodig.

  1. Integreer beweegtussendoortjes regelmatig

Maak beweegtussendoortjes een vast onderdeel van de dagelijkse routine. Regelmatige korte beweeg pauzes kunnen helpen om een patroon van zintuigelijke regulatie te creëren. Hierbij geldt; rode wangen creëren. 

Beweegtussendoortjes zijn een hulpmiddel om de prikkelverwerking van kinderen te ondersteunen. Door korte fysieke activiteiten in de schooldag te integreren, kunnen leerkrachten helpen om de zintuigelijke balans van leerlingen te verbeteren, hun concentratie te verhogen en hun algehele welzijn te bevorderen. Door aandacht te besteden aan de sensorische behoeften van kinderen, creëren we een inclusieve en ondersteunende leeromgeving waarin elke leerling de kans krijgt om te gedijen.

 

Terug naar overzicht
Top