Lang geleden, toen ik een dag inviel op de buitenschoolse opvang, maakte ik het volgende mee. Het was pauze, een leuk moment om samen met de kinderen een broodje te eten, hun verhalen te horen en te bedenken wat we die middag zouden gaan doen. Dit was mijn insteek, maar ik kon nergens de vaste begeleider vinden. Geen probleem, dacht ik, maar toch gek. Dit is juist een mooi moment om even tijd te hebben voor iedereen. Maar nee hoor, in een kantoortje, diep in haar smartphone, zat ze een spelletje te spelen.
Pauzes zijn niet alleen bedoeld om te eten en even te ontspannen; ze zijn ook een waardevolle tijd om met de kinderen te verbinden. Het is een kans om hen beter te leren kennen, hun verhalen te horen en echt aanwezig te zijn in hun wereld. Het gebruik van smartphones of het opzetten van een filmpje tijdens het eten kan deze waardevolle momenten tenietdoen. Maar hoe kunnen we ervoor zorgen dat we als leerkrachten echt aanwezig zijn, ook in de pauze?
Tijdens de pauzes is het essentieel dat zowel leerkrachten als kinderen hun smartphones wegleggen. Dit bevordert de interactie en geeft het goede voorbeeld. Door zelf je smartphone weg te leggen, laat je zien dat je waarde hecht aan het hier en nu, en dat je aandacht hebt voor de mensen om je heen. Niet alleen op school maar zeker ook privé.
Tips:
Het opzetten van een filmpje tijdens het eten kan verleidelijk zijn, vooral om de kinderen rustig te houden. Maar dit leidt vaak tot gedachteloos eten en minder onderlinge interactie. Het is belangrijk om tijdens het eten de focus te leggen op het eten en de ervaring van het samen zijn.
Tip:
Actief luisteren is een kunst die niet alleen in de klas, maar ook tijdens de pauzes van onschatbare waarde is. Laat kinderen merken dat je echt luistert door vragen te stellen, oogcontact te maken en interesse te tonen in wat ze zeggen.
Tips:
Gebruik de pauzes om sterke relaties met de kinderen op te bouwen. Dit helpt niet alleen bij hun emotionele en sociale ontwikkeling, maar versterkt ook de band tussen leerkracht en leerling.
Tips:
Als leerkracht ben je een rolmodel voor de kinderen in je klas. Hoe je je gedraagt tijdens de pauzes heeft een grote impact op hen. Door echt aanwezig te zijn, je telefoon weg te leggen, actief te luisteren en verbinding te zoeken, geef je kinderen het voorbeeld dat aandacht en aanwezigheid belangrijk zijn. De pauzes zijn kostbare momenten om elkaar beter te leren kennen en een positieve klasdynamiek te bevorderen. Laten we deze tijd benutten om echt aanwezig te zijn en een verschil te maken in het leven van onze leerlingen.